niedziela, 17 lutego 2013

Żegnaj NK, witaj FB





Kiedyś najbardziej popularny portal społecznościowy. Każdy miał swoje konto lub konto grupowe. Łatwo znaleźć znajomych z lat szkolnych lub nawiązać nowe znajomości. Poświęcało się dużo czasu wolnego na czytanie komentarzy, dodawaniu zdjęć i rozmowy z znajomymi. Sama przyznam że całymi dnami siedziałam na portalu.

nk.pl (dawniej nasza-klasa.pl) – polski serwis społecznościowy, który został uruchomiony 11 listopada 2006. Jego pierwotnym celem było umożliwienie użytkownikom odnalezienia osób ze swoich szkolnych lat i odnowienie z nimi kontaktu. Aktualnie serwis nabrał charakteru wielopoziomowej platformy komunikacji dla polskich użytkowników internetu. Właścicielem 70% udziałów jest zarejestrowana na Cyprze spółka Excolimp (prowadzona przez wcześniejszych udziałowców przedsiębiorstwa Forticom, które było niegdyś właścicielem większości udziałów serwisu), pozostałe udziały należą do polskich założycieli serwisu.

Serwis nk.pl jest jedenastą pod względem popularności stroną internetową w Polsce według danych portalu Alexa (stan na 25 lipca 2011). W czerwcu 2010 roku na portalu istniało około 14 milionów aktywnych kont użytkowników, jednakże ocenia się, że 6% kont to konta fikcyjne

Na NK.pl występują 4 rodzaje kont:
  • Konto Rzeczywiste - dla osób zwykłych, 
  • Konto Fikcyjne - używane najczęściej do tworzenia fanklubów lub do niepodawania swoich danych osobowych; 
  • Konto Oficjalne - dla osób powszechnie znanych (aktor, piosenkarz, sportowiec etc.), 
  • Konto Sponsorowane - najczęściej fundacje mające sponsora
Spadek oglądalności i utrata pozycji rynkowej na rzecz konkurencji

Zmiany dokonane na portalu (m.in. polityka dotycząca ochrony danych osobowych, obarczanie użytkowników dodatkowymi kosztami za dawniej darmowe funkcje, inwazyjne reklamy) spowodowały w efekcie spadek oglądalności; serwis został wyprzedzony przez Wikipedię i znalazł się poza pierwszą dziesiątką najczęściej odwiedzanych witryn. Ponadto, dotąd mniej popularny w Polsce Facebook, wyprzedził najpopularniejszy dotychczas portal społecznościowy w Polsce, plasując się w ścisłej czołówce rankingu najczęściej odwiedzanych stron internetowych w Polsce.




Koniec ery nk i fotki - nadchodzi era facebooka, jednego z najbardziej znanego portalu. Młodzi ludzie spędzają na nim całe dnie i śledzą posty dodane przez swoich znajomych.

Facebook serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji, będących własnością Facebook, Inc. z siedzibą w Menlo Park. W październiku 2012 liczba użytkowników na całym świecie wynosiła ponad 1 miliard, a co miesiąc wgrywany jest ponad 1 mld zdjęć oraz 10 mln filmów, których obecnie jest 265 miliardów. Średni wiek użytkownika serwisu to 22 lat.

Projekt został uruchomiony 4 lutego 2004 na Uniwersytecie Harvard i był początkowo przeznaczony przede wszystkim dla uczniów szkół średnich i studentów szkół wyższych (college’ów, uniwersytetów). Jego głównym autorem jest Mark Zuckerberg . Serwis zatrudnia ok. 1000 pracowników (stan na sierpień 2009). Jego przychody przekraczają 150 mln USD (szacunkowo). We wrześniu 2009 założyciel Facebooka poinformował na swoim blogu, że Facebook po raz pierwszy przestał przynosić straty i zaczął pokrywać swoje koszty operacyjne oraz inwestycje w nowe serwery.

W marcu 2008 autor portalu, 23-letni Mark Zuckerberg, plasując się na 735. miejscu rankingu Forbesa zestawiającego najbogatszych ludzi świata, został najmłodszym miliarderem świata (1,5 mld USD).


W październiku 2010 na ekrany kin wszedł film The Social Network ukazujący historię portalu Facebook (pierwotnie TheFacebook) i jego założycieli. W zakończeniu filmu podano szacunkową wartość portalu i wynosiła ona 25 miliardów dolarów.
18 maja 2012 roku Facebook jako firma, pojawił się po raz pierwszy na amerykańskiej giełdzie NASDAQ, będąc najwyżej wycenianą w historii spółką giełdową w dniu debiutu. Szacunki dotyczące wartości serwisu, okazały się jednak być mocno przesadzone gdyż oczekiwania inwestorów były zbyt duże, wobec realnych możliwości serwisu.


Facebook w Polsce

Serwis pomimo że został przetłumaczony na język polski, to za jego funkcjonowanie w Polsce był odpowiedzialny oddział w Dublinie. Według początkowych informacji, polski oddział miałby zostać otwarty w którymś z następujących miast: Wrocławiu, Katowicach, Szczecinie lub Białymstoku. Ostatecznie na siedzibę polskiego biura wybrano Warszawę. Głównymi czynnikami które wpłynęły na decyzję o uruchomieniu nowego oddziału, była spora liczba polskich użytkowników oraz zerwanie umowy z agencją ARBO media, która to – na zlecenie Facebooka – miała zajmować się reklamą w Europie Wschodniej. Istniały plotki że Facebook poszukuje pracowników, jednak ofert pracy nie było nawet na oficjalnych stronach portalu. Biuro zarejestrowane jest w Warszawie na ulicy Dobrej 56/58, jednak znajduje się tam jedynie międzynarodowa kancelaria prawna, uprawniona do reprezentowania Facebooka.


Z miesiąca na miesiąc konta na FB ma coraz więcej osób. W końcu to jest najbardziej popularny portal na całym świecie.















Zestawienia danych portali odwiedzanych przez ludzi w ciągu miesiąca:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz